Mamma till 2 underbara Prinsar

Alla inlägg under juni 2011

Av maminoo - 7 juni 2011 22:05

Ikväll sover Dino i sitt egna rum för allra första gången. Eller ja, han har sovit där när han var yngre under dagarna. Men aldrig en hel natt.

Vi får se hur det går, monitorn är igång för jag är beredd på att behöva gå upp o gå in till honom ett par gånger pga nappen.


Jag har dock lagt 4st nappar i sängen så han lätt ska kunna hitta en o stoppa den i munnen. Problemet är att han lägger sig på nappen ibland o då gör det ont så han brukar vakna o gråta.


Mer info om hur natten gått kommer under morgon dagen. Nu ska jag själv gå o lägga mig, för första gången på väääääääldigt länge kan vi prata utan att behöva viska i sovrummet, tv;n får vara på utan att någon vaknar.


Nattttiiiiis

MVC

Av maminoo - 7 juni 2011 12:21

I förmiddas promenerade jag o Dino till MVC, eftersom jag hade min första riktiga kontroll sen inskrivningen.

  • Jag är nu i v26, viktuppgång hittils +1kg, med Dino i v27 var det +2,5kg,
  • SF mått mindre än vad jag var med Dino, dock var jag på kontroll i v27 med Dino troligtvis ligger jag på samma mått som med Dino tills nästa vecka.
  • Blodvärde samma som med Dino 109 inte riktigt bra men ska äta mina järntabletter. Blodsocker och blodtryck var mycket bra.

Känns konstigt att magen inte alls är något större än vad den var med Dino, för den känns verkligen större. Viktmässigt ligger jag ungefär likadant som jag låg med Dino också. Allting verkar vara likadant. Hjärtslagen låg på ca 140slag/min, också väldigt likt Dinos.


Får bara se om jag får möjligheten att gå hela graviditeten ut. Hade varit kul o få känna på den sista o jobbigaste månaden också.

O självklart hade det varit så mycket bättre för barnet o födas i v40 än tidigare.


Men jag tar allt som det kommer. =)


Av maminoo - 7 juni 2011 07:57

Igår var kalaset o visst blev det riktig fint. Även om vi hade värmebölja på 30grader, så gick det bra.(några bilder från min Iphone, resten utav bilderna ligger på kameran o de dyker upp allt eftersom)


Visst blev Dinos tårta fin?


Stora födelsedagsbarnet, med slips, skjorta o shorts. Men slutändan tog vi på honom ett vanligt linne, eftersom värmen var alldeles för mycket.



 





  



En hel del vyckort, med underbart fina preseneter. Något jag är oerhört glad över är att folk inte hade med sig sånna jätte stora leksaker som rutchkanor o grejer. Men det blev en cykel o en elpolismotorcykel o en hel del bilar, traktorer, bollar, osv. 

 


Trotts alla möjliga häftiga leksaker så var denna favoriten. En bok som bla sjunger Chuggington introt & Dino älskar de barnprogrammet. Så den leker han med hela tiden.

  

Tack alla fina vänner, familj & släkt för att ni kom i firade med oss.

Av maminoo - 6 juni 2011 08:29

Idag blir min underbare son Dino 1år. Grattis älskling, Mamma o Pappa älskar dig enormt mycket.         


Av maminoo - 5 juni 2011 19:43

Får det vara så här varmt i Sverige? nästan svårt att tro men visst är det härligt. Mindre härligt kommer det vara imorgon när vi ska vara instängda i en lokal med 30 andra personer.


Idag har jag o mamma gjort 3st smörgås tårtor. De tog en tid, men nöjd är jag iallafall. Vi gjorde så det är ca 30bitar med räkor o lax, svärmor ska göra en 10bitars med rostbiff de som kanske inte vill ha räkor o sånt på sin.

Utöver smörgåstårtorna blir det vanlig tårta som är beställd tills imorgon, ni ska få se bild då. Sen blir det jordnötter o godis som lite plock snacks. Självklart kaffe o baklava ( svärmor insisterar). O vi kommer även ha välkommsdrink (champange o jordgubbar) men ingen annan alkohol kommer att serveras. Det är ett barnkalas o inget annat. 


   

Allting är i princip klart, smörgåstårtorna ska bäras ner imorgon strax innan kalaset börjar, hälla upp champangen o sen är det bara att sätta igång. Eftersom gästerna är blandade så kommer välkommstalen hållas på bosniska utav E & på svenska utav mig.

Kommer inte vara något speciellt tal, utan vi ska tala om för folk att vi är glada att dom kommit för att fira denna dag med oss o framför allt Dino osv.



Av maminoo - 5 juni 2011 12:35

Fortsättning...


När vi kommit hem från BB, ringde jag mamma först för att berätta att vattnet hade gått o att bebisen skulle födas inom 3dagar. Mamma fick panik o började prata om att jag troligtvis hade räknat fel på graviditeten o att jag troligtvis var fullgången detta med att räkna i veckor var helt konstigt för henne. Hahaha ja ja mamma detta är dåtidens forna jugoslavien. Fick självklart lugna ner henne.


Sen ringde jag svärmor o berättade även hon fick panik o tyckte inte att jag skulle vara hemma om vattnet hade gått, utan att jag borde till BB omdelbart bebisen hade ju inget vatten där inne. Tog en stund o lugna ner henne också.


Därefter satt jag bara hemma o väntade på värkarna. Jag började få lite mensvärksliknande smärta men inget anmärkningsvärt. Vid 16.00 tiden åkte vi tillbaka till BB. Ännu en CTG kurva gjordes o vi fick prata med en barnmorska om vad en förlossning i v34 innebar för barnet.

Vi visste redan då att bebisen skulle in på Neonatalen för att den troligtvis skulle behöva övervakning.

Eftersom det var väldigt lugnt på avdelningen sa de att vi fick stanna kvar på BB tills förlossningen kom igång.


Visst började jag få mer o mer ont, men inte alls så smärtsamt. Kl 21.00 bad jag om att få åka hem, vem skulle sitta på BB o vänta tills de kom igång om det inte gjorde så ont. Så vi for hemmåt. Jag var helt slut eftersom jag inte sovit något sen vattnet hade gått så jag gick o la mig omedelbart.


Men jag kunde inte ligga still så länge eftersom värkarna började komma ganska tätt. I början handlade det om 1värk var 6minut o inom knappt 30min så var jag uppe på 3värkar på 10min.

Kl var 22.30 när vi ringde till samma BB o talade om att nu var det dags. Men då avvisade dom oss o sa att det var fullt, vi fick helt enkelt vända oss till nästa sjukhus. E påpekade att vi hade varit där för knappt 1,5h timma sen o att detta var en förtidig förlossning. Men det var inget dom kunde göra åt.


Som tur var så hade nästa sjukhus i Gbg plats o vi fick åka dit. Efter lite strul med blodgruppspapper som var kvar på sjuhus nr1 så löste det sig o jag fick gå in på ett förlossningrum kl var då 23.15 Vid undersökningen var jag 7cm öppen, fick då frågan om jag ville ha Epidural . Men det ville jag inte ha just då, vilket jag kom o ångra när det var dags att krysta. Då ville jag ha den men det var försent. 


Men lustgasen kom väl till användning jag missbrukade den till max så mycket utav förlossningen har jag bara svaga minnen utav eftersom jag kände mig borta en stor del utav den. Minns att jag sa att jag ville gå hem o inte alls ville föda. Att jag skulle aldrig göra om det där igen det svor jag på varranan minut tror jag.

Men kl 01:46 kom han äntligen ut, en liten pojke på 2155g o 44cm.

Frisk o kry, stark som bara den att han klarade sig utan någon hjälp som helst. Så fort jag fick honom i min famn vände jag mig om till E o sa  -Nästa gång ska jag ta epiduralen. läkaren o barnmorskan skrattade o sa så de blir en nästa gång trots allt.


Men smärtan var som bortblåst, o han var så perfekt i mina ögon det mest underbara jag någonsin hade sett.
Vi fick ligga på vanliga BB i 2dagar Dino var med mig hela tiden. Sen skulle han flyttas till neonatalen, men det var fullt i alla föräldrar rum där så jag skulle inte få vara med honom. Men jag vägrade lämna bort mitt barn, jag sa till dom att jag skulle sova i väntrummet om de så behövdes, fanns inte en chans att jag skulle lämna honom o åka hem själv. O efter ett antal timmar så hade jag fått en sängplats o fick spendera 10dagar där med min son. Tills han visade att han gick upp i vikt o att alla organ fungerade som de skulle.


Därefter fick vi komma hem på permision o åka in till neonatalen varranan dag i 2veckors tid för vikt o tillväxtkontroll. Allt såg väldigt fint ut o vi blev till slut utskrivna från sjukhuset. Därefter började vårt nya familjeliv. Mycket spännande o så underbart.


    

Av maminoo - 4 juni 2011 21:57

För ett år sedan natten mot den 5juni vaknade jag utav att något rann nerför mina ben, gick upp & hann precis innanför toallet dörren när vattnet forsade ut ur mig som om någon hade hällt ut en hink med vatten.

Jag var då i v34+3.


------------->  Jag den 4juni 2010



Vi hade kommit hem runt midnatt o klockan var runt 02.15 när vattnet gick.

Jag ropade på E, som låg o sov. Enligt honom själv så trodde han att jag bara hittade på att vattnet gått för att väcka honom. Hahaha


Jag hade bara någon vecka innan dess fått telefon nummer till BB från min barnmorska, så vi letade fram det o ringde till BB, jag blev uppmanad att komma in direkt.


Strax innan vi åkte in, så skulle jag självklart ta på mig kläder, Men mitt i denna chock att vattnet hade gått o att jag visste att bebisen kunde komma närsom helst. Kunde jag inte koncentrera mig på något kändes som att jag hamna i någon slags dimma, minns att jag sa till E.
-Jag har inget att ta på mig, vad ska jag göra?

E svarade bara - Ta på dig vad som helst, du ska föda inte gå ut.

Fattar inte att jag orkade att tänka på vad jag skulle ta på mig??


När vi kom in på BB fick jag undersökas o sen höll man koll på bebisen o dess hjärtslag fram till 06.30 på morgonen allt såg fint ut o jag fick åka hem eftersom jag inte hade ont. O enligt läkaren så kunde man inte hitta orsaken till att vattnet hade gått. Inga infektioner eller något som kunde antyda, utan detta skedde helt oförklarligt.


Läkaren talade även om för oss att inom 3dagar skulle bebisen komma. Om värkarna inte kom igång utav sig själva så skulle jag bli igångsatt på måndagen. Men det bästa vore ju om de kom igång utav sig själva. Innan utskrivningen sa de även att jag skulle komma in senare under eftermiddagen för att kontrollera att bebisen mådde bra.


Läkaren uppmanade oss att gå hem o sova för vi skulle behöva all sömn vi kunde få. Kom hem vid 07.00 på morgonen (5juni), tror ni att jag kunde somna? Självklart inte..


Fortsättning följer....

Av maminoo - 4 juni 2011 20:10

Gud vad varmt det är, man blir lika chockad varje gång man kommer ut utanför dörren. Vi som haft en del "att göra" idag har spenderat många timmar ute. Just nu känner jag mig helt slut. Först åkte vi in till stan för att handla allt som behövdes till kalaset. Dukar, tallrikar, glas, champange glas, bestick, drickor, snacks ja o allt annat som kan tänkas behövas.


Imorgon kommer mamma över så ska vi göra 2st smörgåstårtor, svärmor gör en som hon tar med o själva kalas tårtan är beställd & kommer att hämtas på måndag strax innan kalaset börjar.


E och jag spenderade en stund nere i lokalen för att sätta upp borden o stolarna o lägga dukarna. Väntar med att lägga upp tallrikarna o besticken så det inte samlas damm. Trots att vi öppnade fönstrena så var det så oerhört kvavt inne i lokalen, jag hoppas verkligen inte det är så här varmt på måndag, folk kommer att svettas ihjäl där inne.


Här nedanför ser ni bilderna på lokalen, 30gäster + vi tre. De lilla bordet med två stolar är tänkt för oss och Dino, ska ta med hans matstol så får han sitta i mitten.

Lite ballonger ska upp så det ser mer barnkalas aktigt ut. Men det får vi ordna imorgon.

     



Som ni ser så är inte lokalen jätte stor o lokalen får inte ha mer än 30pers, vi har därmed begränsat antalet gäster för att det helt enkelt ska få plats. Vi har valt att bjuda de som vi umgås med mest o de människor som visat att de bryr sig mycket om Dino. Självklart hade vi bjudit alla om det hade gått, men folk verkar inte förstå detta. De är främst "släkt" som inte blivit bjudna i första hand o nu är de en del sura miner. Men jag kan tycka om Dino fyller 1år o du som är min släkting träffat Dino 1gång under detta år trots att du bor 10min ifrån mig så ser jag ingen anledning till att prioritera dig framför någon som faktiskt bryr sig.

Presentation


Jag är 27årig kvinna, bor på Västkusten med min man E & våra två underbara pojkar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Mamma till Dino & Elvis


Ovido - Quiz & Flashcards