Mamma till 2 underbara Prinsar

Alla inlägg den 15 juni 2011

Av maminoo - 15 juni 2011 15:56

Strax kommer älsklingen hem från jobbet o hämtar upp mig o Dino så ska vi åka till mina föräldrar på middag. Det blir bla potatismus, det var iallafall de mamma skrev i sitt sms. Min mamma o hennes underbara stavning på svenska. Hon pratar väldigt bra o hyffsat ren svenska men så fort det kommer till stavning så tar hon till den bosniska versionen o skriver precis så som det låter.


O på bosniska är nämligen Å

och U är O   


så allt med O på svenska stavas enligt henne med U.


Hon har skrivit massa roliga grejer, minns när hon skrev ett varningsbrev till min bror för att han jämt kom försent. Jag tror jag o min bror skrattade åt det i flera veckor.


Aja nu ska jag gå o tvätta av Dino o byta på honom så vi är färdiga för avfärd när E är utanför. 


 

Av maminoo - 15 juni 2011 12:16

Just nu har jag sån bloggtorka, vet inte vad jag ska skriva om. Har nästan inget o skriva om. Idag har vi absolut inte gjort något alls förutom sagt hej då till Dinos farbror som åkte iväg från oss and thats it.


Dino sover just nu, så jag sitter här o segar mig. (äter mmmmarabou o dricker cola) jag som egentligen inte ens gillar cola.


Något jag kan tipsa om till er med barn... Fondspar...  Hur ni än sparar till era barn så är det riktigt bra. Men vill ha ni ha ett sparande med bra avkastning o bra ränta.. så välj en Aktiefond med högre risk..  Visst finns risken att pengarna går ner i värde osv... Men på längre sikt så går dessa aktiefonder alltid upp o sparar ni till barnet i 18år så kan ett par hundralappar bli väldigt väldigt mycket. Vet ni inte vilken aktiefond ni ska välja så vänd er till er bank. Bankerna har alltid ett bra urval o kan hjälpa o tipsa om vad ni ska välja för något.

Om man inte sparar alls så kan det vara bra läge i börja nu, de senaste har börserna runt om i världen gått ner något o väljer ni att köpa aktiefonder just nu så får nu fler stycken för lägre kostnad.. så när börserna börjar gå upp igen så ökar dessa aktiefonder i värde o ni har gjort en förtjänst.


Vi sparar både åt Dino(hans barnnidrag) & åt oss själva o så pensionsparar vi också. Visst är det långt till pensionen men 200-300kr/pers är ingenting som vi märker av.. men tro de eller ej när vi nått pensionsåldern så kommer det att betyda mycket. Det är dessutom avdragsgillt i deklarationen, så fördelarna är många att börja tidigt. =))


All vinst som man gör på ökning utav fonder skattas givetvis när man väl säljer dom med 30%. Vill man inte tex att barnet ska behöva skatta när den fyller 18 o kanske väljer att sälja sin fonder så kan man välja en kapitalförsäkring.. Man sparar på samma sätt som i en vanlig fond.. dock är pengarna bundna till den tid man väljer själv.. o vill man ha ut dom tidigare så kan det kosta några procent.. (avgifter är olika från bank till bank) Men fördelen med kapitalförsäkring är att när man väljer att ta ut pengarna så skattar man ingenting oavsett vilken vinst man har gjort.


Har man även ett aktivt sparande så ökar bankens förtroende för er, någon gång kanske ni vill ha lån (boende, billån osv) då ser banken att detta är en bra kund som bryr sig om sin ekonomi o de kan underlätta att få lånet än om ni inte sparar alls. Banken vill alltid att kunden har ett sparande, för sin egen skull man vet aldrig vad som kan hända o då är det bra o ha en liten buffert. 









Presentation


Jag är 27årig kvinna, bor på Västkusten med min man E & våra två underbara pojkar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Mamma till Dino & Elvis


Skapa flashcards